Gilles Vastgoed
Onze Lieve Vrouwstraat 128
3020 Herent
Mail ons
0468 486 127
 
 Ontdek ons gratis vastgoedadvies
 Vraag een gratis waardebepaling

Welke kosten heb ik bij de aankoop van mijn huis of appartement?

Als je van plan bent om een woning of appartement te kopen, is het belangrijk om verder te kijken dan enkel de aankoopprijs. Naast de prijs van het pand komen er nog heel wat extra kosten bij. Hieronder zetten we voor jou alle bijkomende kosten op een rij, zodat je goed voorbereid bent.

1. Registratierechten

Registratierechten, ook wel verkooprechten of registratiebelasting genoemd, vormen een belangrijke kost bij de aankoop van een woning. Dit is een belasting die je betaalt op het moment dat de woning officieel wordt ingeschreven op jouw naam. De tarieven voor deze rechten verschillen naargelang het gewest waarin de woning ligt, en variëren ook afhankelijk van of het om je eerste woning gaat, of je de woning grondig gaat renoveren, en of het een nieuwbouw betreft.

In Vlaanderen betaal je momenteel 3% registratierechten als je de woning zelf betrekt. Voor een tweede woning of een investeringspand ligt dit percentage op 12%. In Brussel en Wallonië gelden andere tarieven. Het is dus belangrijk om je goed te informeren via de notaris of op de website van de Federale Overheidsdienst Financiën.

2. BTW voor nieuwbouw

Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning geldt er een ander belastingregime. In plaats van registratierechten betaal je 21% btw op de aankoop van een nieuwbouw. Dit geldt ook als je de bouwgrond en de woning tegelijk van dezelfde verkoper koopt. Koop je de bouwgrond apart of van een andere partij? Dan betaal je op de grond registratierechten (12%) en op de woning btw (21%).

3. Notariskosten

De aankoop van een woning moet vastgelegd worden in een notariële akte, waarvoor de notaris uiteraard kosten aanrekent. Deze notariskosten bestaan uit het ereloon van de notaris, dat wettelijk vastligt en een percentage van de aankoopprijs bedraagt, en uit administratieve kosten. Dit laatste omvat onder meer opzoekingskosten zoals het opvragen van kadastrale gegevens, attesten en het checken van eventuele hypotheken op het pand.

Bovendien betaal je op de diensten van de notaris ook 21% btw. Op www.notaris.be kan je een exacte berekening maken van de notariskosten voor jouw aankoop.

4. Kosten bij hypothecaire lening

Indien je een lening aangaat om je woning te financieren, zijn er ook bijkomende kosten verbonden aan het afsluiten van een hypotheek. Deze kosten bestaan uit:

  • Dossierkosten bij de bank voor het opstellen van je kredietdossier.
  • Schattingskosten, omdat de bank een schatting van de waarde van de woning vereist voor het toekennen van de lening.
  • Kosten voor de hypothecaire kredietakte: Naast de lening zelf moet er een akte opgesteld worden bij de notaris om de hypotheek vast te leggen. Hier betaal je opnieuw notariskosten, inclusief het ereloon en administratieve kosten.
  • Hypotheekrecht: Dit is een extra kost om de hypothecaire waarborg officieel te registreren. Je betaalt naast het hypotheekrecht ook een bijdrage voor het ereloon van de hypotheekbewaarder.

5. Administratieve kosten en uitgaven aan derden

Tijdens het aankoopproces zijn er ook enkele kleinere, maar noodzakelijke kosten die niet mogen vergeten worden. Dit omvat onder meer kosten voor:

  • Kadaster- en hypotheekopzoekingen 
  • Administratieve afhandeling van de akte
  • Eventuele kosten voor het inwinnen van advies bij derden (architect, makelaar, advocaat,...).

6. Kosten voor overschrijving

Na de ondertekening van de aankoopakte moet deze officieel overgeschreven worden op jouw naam. Dit gebeurt bij het hypotheekkantoor, en voor deze administratieve handeling betaal je ook een bedrag. Dit zijn de kosten voor overschrijving van de akte in de registers.

7. Bankkosten bij een lening

Wanneer je een hypotheeklening afsluit, zijn er ook kosten verbonden aan de bank zelf. Deze omvatten de hierboven genoemde dossierkosten en schattingskosten, maar vaak ook jaarlijkse beheerkosten voor je lening. Dit kan sterk verschillen per kredietverstrekker, dus het loont de moeite om goed te vergelijken.

Totale kosten bij aankoop

Als je alle kosten samentelt, kan je rekenen op ongeveer 7% - 10% extra bovenop de aankoopprijs van je enige privé woning. Dit is een gemiddelde, maar de exacte kosten kunnen variëren afhankelijk van de ligging van de woning, het type lening en andere factoren. Een woning van €300.000 brengt bijvoorbeeld een bijkomende kost van ongeveer €30.000 met zich mee.

Conclusie: goed voorbereid met Gilles Vastgoed

De aankoop van een woning brengt dus veel meer kosten met zich mee dan enkel de verkoopprijs. Om verrassingen te vermijden, is het verstandig om deze extra kosten van tevoren goed in kaart te brengen. De vastgoedadviseurs van Gilles Vastgoed in Herent staan voor je klaar om je te helpen met al je vragen en om je volledig te begeleiden tijdens het aankoopproces. Met hun jarenlange ervaring weten ze exact hoe ze jouw vastgoedaankoop in goede banen kunnen leiden

Geplaatst op 07/09/2024
kopen
kosten
prijs
vastgoed